Aandacht! deel 3 – Hoe je hospitality op de werkvloer en events kan toepassen
In het artikel van 1 maart staat waarom het voor HR afdelingen steeds belangrijker wordt om, naast het vinden van geschikte medewerkers, ook te focussen op het behoud van medewerkers. ‘Aandacht’ is steeds belangrijker geworden bij het vergroten van loyaliteit van medewerkers. Hoe je ‘aandacht’ terug kan laten komen in de uitnodiging van een (medewerkers)event staat in het artikel van 13 maart. Deze keer wil ik dieper ingaan op hospitality naar je medewerkers en hoe je dat op de werkvloer en op events kan toepassen.
Hoe persoonlijke aandacht een verschil maakt, 2 voorbeelden:
Onlangs was ik op een surfvakantie in Marokko. Wat dit te maken heeft met de omgang met je medewerkers wil ik graag aan de hand van twee voorbeelden uitleggen.
1 – Je echt welkom voelen
Het was opvallend hoe vriendelijk en gastvrij alle medewerkers van het hotel waren. Een paar maanden eerder was ik in hetzelfde hotel en ze leken oprecht blij om mij en mijn reismaatje opnieuw te verwelkomen. Sommigen wisten zelfs nog hoe we heetten. Een week lang werden we ondergedompeld in vriendelijkheid, inzet en service om het ons naar het zin te maken. Hierdoor groeide ik, omdat ik me welkom en gewaardeerd voelde.
2 – Continue feedback van mens tot mens
Elke ochtend werden we met 4 anderen opgehaald door de surfleraar die ons individueel observeerde, complimenteerde en aanwijzingen gaf om ons beter te maken. Veel ‘aandacht’ dus. Een keer kwam ik vol trots het water uit, nadat ik een paar goeie golven had weten te trotseren. Na een enthousiaste ‘high five’, volgde ook een ‘but’. Ik gaf aan dat ik alleen wilde genieten van mijn overwinning en geen zin had in een ‘but’. ‘Do you want to improve or not?’ Dusss… Naast veel enthousiasme, was hij eerlijk en soms ook streng. Maar uit alles bleek dat de leraar maar 1 doel voor ogen had: het beste uit onszelf halen. Ook dit liet me groeien, maar dan in de zin van beter worden.
Een pleidooi voor betere hospitality op de werkvloer
Aandacht voor medewerkers zodat ze het naar hun zin hebben én het beste uit henzelf halen, zorgt ervoor dat ze groeien. Ook hier zowel in waardering als in persoonlijke ontwikkeling. Hoe kan je deze aandacht geven? Dat begint in de dagelijkse omgang door goed te kijken en luisteren, mét ‘aandacht’. Leer je medewerkers kennen, niet alleen van naam, maar ook waar ze van houden, wat ze bezig houdt, waar ze goed in zijn en waar ze nog vooruitgang kunnen boeken. Dit hoeft niet altijd via een gepland of officieel gesprek, maar kan ook prima via een praatje bij het koffiezetapparaat.
Dit is ook toe te passen binnen events. Een aantal voorbeelden:
- Heet iedereen persoonlijk welkom. Ooit mocht ik een collega eventmanager ondersteunen tijdens een personeelsfeest. Ruim 1.000(!!!) medewerkers werden door álle directieleden welkom geheten. Middels een hand en een simpel ‘welkom’. Soms aangevuld met een zin waaruit bleek dat er een goede band was ‘Piet, wat fantastisch dat je toch kon komen’, ‘is het nog gelukt gisteren’, etc. Wauw!!!
- Laat medewerkers inspraak hebben voor een feest of uitje. Bijvoorbeeld door te kiezen uit het programma of een act. En als dat geheim moet blijven kan er ook ‘algemeen’ gestemd worden (sportief/ actief/ cultureel/ clinics/ met of zonder partner, etc. of coverband/ Nederlandstalig/ dance/ pop/ rap/ etc).
- Neem mensen die plannen uitvoeren mee naar een brainstorm of heidag. Zij weten het beste wat er speelt, wat wel of niet haalbaar is, wat efficiënt kan zijn en wat niet. En als deze mensen bij alle ideeën op de rem trappen, help ze in het proces. Luister naar de argumenten die aangebracht worden. Of vraag naar de argumentatie als die ontbreekt. Regelmatig een “Ja, maar…” kan voor je gevoel de creativiteit belemmeren, maar er kan ook waardevolle feedback naar boven komen bij alle ‘ja, maar….’s die worden genoemd.
- Denk na (of laat mij of een andere eventmanager 😊) nadenken over een aantal kleine (evt. inhoudelijke) events naast het jaarlijkse uitje of feest. Een schot voor de boeg: een verrassingsdag waarbij iedereen een half uur weg wordt geroepen en in een kantoor een stoelmassage krijgt. Of elke maand een diner/ borrel met een (aantal) medewerker(s) van de maand. Of af een toe een activiteit (tafelvoetbal, sjoelen o.i.d.) tijdens de vrijmibo.
Het allerbelangrijkste bij de voorbeelden:
Doe het met ‘aandacht’. Een wazig of ongemeend ‘welkom, leuk dat je er bent!’ heeft geen effect. Zit het niet in je aard of geloof je niet dat dit werkt? Denk dan eens aan de kassa in de supermarkt: je krijgt vanzelf een glimlach als je vriendelijk en met een glimlach geholpen wordt. Overigens ook een mooie plek om te oefenen 😊. Bij de kleine events is het leuk extra aandacht te besteden aan de organisatie door kleine accenten toe te voegen. Die geven het nét wat extra’s dan alleen een sjoelbak neerzetten, een tafel in een restaurant boeken of een massagestoel neerzetten in een kantoor.
Tot slot
Ben je even ‘hospitality-moe’? Bel me! Afhankelijk hoe moe je bent denk ik met je mee en werk iets voor je uit. Óf ik geef je het adres waar je zelf een hospitality shot kan ervaren en inspiratie op kan doen!!
“Aandacht maakt alles mooier.” THAT’S ELSE