Skip to main content

Aandacht! De bijdrage van een eventmanager aan de tevredenheid van medewerkers

Tijdens een onderzoek over recruitment gaf 25% van de ondervraagde bedrijven aan, in het vierde kwartaal van 2018, last te hebben van personeelstekort*. Het vinden van goed personeel is in deze tijd voor veel organisaties een uitdaging. We zien dat op dit moment in o.a. de bouw, IT, zorg, onderwijs, horeca, techniek en transport. In het algemeen kan je stellen dat het voor HR afdelingen steeds belangrijker wordt om, naast de zoektocht naar geschikte medewerkers, deze ook te behouden.

Hoe vergroot je de loyaliteit van medewerkers? Naast salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden, lijkt ‘aandacht’ steeds belangrijker te worden. Maar hoe doe je dat dan? En hoe zet je de wens om aandacht te geven om in actie die dat ook daadwerkelijk overbrengt op je medewerkers? O.a. door budget en ruimte te bieden voor persoonlijke ontwikkeling, aanbieden van nevenactiviteiten, in contact te blijven met de mensen die voor je werken en door een goede werksfeer te creëren.

Wat heeft dat met een eventmanager te maken? De aankomende weken geef ik in een aantal artikelen tips, suggesties en voorbeelden hoe je met – soms maar een kleine actie – iets net even ander kan doen. Hoe je je waardering kan uiten door extra aandacht te geven.

Een bekende manier om te laten zien dat er aandacht is voor een team of de medewerkers is een event. Tenminste wanneer je nadenkt over welke accenten je wilt leggen om die aandacht over te brengen. Hoe weet je of wat je organiseert ook meerwaarde biedt voor je medewerkers? Wat vinden zij zinvol, leuk of belangrijk?

Wanneer je in staat bent om de antwoorden te vertalen naar een thema of concept voor een personeelsuitje, -feest, -training of -terugkomdag zit daar de grote win. Aandacht i.p.v. simpelweg ‘iets plannen en uitvoeren’. Nog regelmatig zie ik dat het programma voor een event uit losse ‘flodders’ bestaat. We boeken onderdelen, sprekers, workshop of spelvormen die niet met elkaar samenhangen. Met kleine accenten kan elk onderdeel nét dat beetje extra krijgen en zorgt dat ervoor dat het een geheel is.

Een voorbeeld uit de praktijk: Ik werd benaderd door een bedrijf dat een teamdag had in Amsterdam. De ochtend zou inhoudelijk worden met een pittige boodschap. Na de lunch wilden ze de dag afsluiten met ‘iets luchtigs’. Ze konden geen meeting room vinden voor die dag en vroegen zich af of “mannen tegen de vrouwen” niet te afgezaagd was als activiteit. Uhhhhhm, ik zeg niks 😉.

De volledige dag werd – met enkele aanpassingen – door mij omgedoopt tot “Bij ons in de Jordaan”.

  • uitnodiging: een kaart met bv. Johnny Jordaan op de voorkant
  • locatie: kleine kapel tegen de Jordaan aan
  • activiteit: na de lunch rondleiding door de Jordaan met leuke anekdotes uit de buurt, afgesloten met een workshop smartlappen zingen in een kroeg in de Jordaan
  • diner: no nonsens restaurant met goede biefstuk op de kaart en tapijten op de tafels
  • give away: flesje Jordaanse likeur met een kaartje met de tekst “Bedankt dat je er vandaag bij was, nog een extra slaapmutsje na een enerverende dag”

Een thema kan gebruikt worden voor elke inhoudelijke en/of recreatieve bijeenkomst voor of met medewerkers.

Wellicht vraag je je af of dit echt nodig is. Als het er niet is, zal niemand er iets van zeggen. Toch? Dat klopt, maar misschien kan ik je overtuigen door een compliment te delen over een 2-daags medewerkersuitje:

“Else, niemand had de details die jij hebt toegevoegd gemist als ze er niet waren geweest. Maar elke keer verrast worden door de accenten die terugkwamen en de onverwachte attenties tijdens het programma maakte het af. Alles klopte, het was één geheel”.

Amen

“Aandacht maakt alles mooier.” THAT’S ELSE

 

*Bron: CBS https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/51/personeelstekort-loopt-in-alle-regio-s-op

Heb je een vraag? Stel deze dan hier en krijg snel antwoord.